Senyors, senyores,
En primer lloc moltes gràcies per haver-nos donat
l’oportunitat de comparèixer en aquestes sessions. Em presento davant de
vostès, soc treballadora de Televisió de Catalunya, i comparec en aquesta
sessió com a membre de la Secció sindical de CC.OO. de la CCMA. També comparec per donar-vos l’opinió del sindicat CC.OO.
pel que fa a la reforma de diverses lleis que afecten al sector audiovisual,
més enllà de la llei de la Corporació Catalana de mitjans públics.
Sobre la necessitat
de reforma de la llei de la CCMA:
La reforma de la Llei de la CCMA ha de tenir com a objectiu,
aconseguir uns mitjans públics veritablement plurals i desgovernamentalitzats.
Cal desgovernamentalitzar la direcció de la corporació i
cal més pluralisme en la programació
pública de ràdio, televisió i mitjans digitals. No només en la informació
política, també en el reflex de la diversitat social, a través d’una
programació de qualitat que arribi a tota la ciutadania.
Composició i elecció
del Consell de Govern de la CCMA.
El debat sobre la composició del Consell; el nombre dels
seus membres; la seva pluralitat
política; la seva dedicació exclusiva a la gestió empresarial,..., està
adulterat pel que hem viscut els darrers anys: el Consell i el president, han
tingut un perfil marcadament polític que, més enllà dels interessos
empresarials específics de la CCMA, s’emmarca
dins les estratègies sobre el mercat audiovisual i els mitjans de
comunicació que mantenen els partits que formen part del Consell.
La llei expressa la voluntat de comptar amb un Consell de Govern
de perfil professional i es determinen uns mecanismes d’avaluació de la
idoneïtat dels membres del Consell. Considerem que els membres del Consell han
de tenir perfils professionals reconeguts i s’han d’elegir per majoria de dos
terços del Parlament.
També és indispensable fixar i moderar les retribucions dels
consellers i del president, i les dels alts càrrecs i directius de les empreses
de la CCMA.
Una altra qüestió que s’ha d’aclarir, és la durada del
mandat dels càrrecs de consellers i president. Actualment hi ha una anomalia no
resolta, atès que el president i alguns consellers acumulen més temps del que
diu la llei en l’exercici del càrrec.
Desgovernamentalització
Totes les experiències positives de desgovernamentalització
de mitjans públics en l’espai europeu estan basades en un consens parlamentari
ampli. Sense el suport polític de grans majories no es pot garantir la
desgovernamentalització de la direcció de l’empresa, que hauria de ser un dels
principals objectius de la reforma que es debat.
Les majories qualificades, en tot allò que afecta les
estratègies de present i futur del principal servei públic de comunicació del
país i de la seva gestió, són una condició indispensable per a la seva
democratització, per assolir un grau de pluralitat d’acord amb la societat
catalana real i per la transparència obligada en la gestió dels diners públics.
Finançament
El model de doble finançament ha d’assegurar una aportació pública
suficient pel manteniment de l’empresa. La CCMA ha de comptar amb seguretat
financera per aconseguir un model d’èxit de servei públic i producció de
qualitat. Reclamem també un ampli consens parlamentari per a poder donar
estabilitat pressupostària a la Corporació després de molts anys d’incertesa,
reducció d’aportacions públiques i amenaces de privatització de fonts d’ingressos.
Participació de la
societat
Cal recuperar l’esperit d’un Consell assessor en matèria de
continguts i programació que sigui realment representació dels sectors
educatius, associatius, professionals, sindicals,...,i per aconseguir-ho,
s’hauria d’evitar que aquest Consell Assessor es converteixi en un repartiment
d’afinitats polítiques i prou.
Participació dels
treballadors en la gestió de l’empresa
És molt important aprofundir en la participació dels
treballadors en l’organització de
l’empresa i en la presa de decisions. També en el seguiment i avaluació
permanent dels objectius, i per aconseguir-ho, s’ha de fer una feina a fons per
canviar un funcionament molt jerarquitzat i antiquat.
Fa uns dies en una altra compareixença en aquesta sala, uns
companys proposaven sistemes de cogestió dels treballadors en les empreses de
la CCMA. Els treballadors de la corporació hem manifestat en diferents ocasions
diverses fórmules (a través de consells professionals, del Consell assessor de
la CCMA..) interès per millorar el funcionament i la qualitat de la producció.
Actualment, la llei recull el dret dels treballadors a
participar en l’elaboració del Contracte-Programa plurianual que ha d’establir
el pla empresarial i el marc pressupostari de l’empresa i en el seguiment
d’aquest. Des que es van aprovar en la llei aquests supòsits, no s’ha aprovat
cap Contracte Programa, però en el procés d’elaboració del projecte, es va
posar de manifest que el grau de participació dels representants dels
treballadors que el Consell i el seu President estaven disposats a concedir era
purament protocol·lària. Volem donar suport al que ja va plantejar el Comitè
d’Empresa de TV3 en la seva compareixença, i reclamar que els mecanismes de participació dels
representants dels treballadors en l’elaboració del CP s’especifiquin per llei.
I també que els representants dels treballadors en el Consell Assessor siguin
elegits a proposta dels Comitès d’empresa.
Donem suport a la petició expressada per la comissió
d’estudi sobre la cogestió d’articular mecanismes electius de representants
dels treballadors per formar part del Consell de Govern. Si es persegueix
l’objectiu de composar el Consell amb professionals de la comunicació i del mon
audiovisual, és un valor per l’empresa incorporar el coneixement intern a
través de professionals escollits pels propis treballadors.
Pel que fa a la llei que regula el CAC, resulta igualment indispensable la
desgovernamentalització d’un òrgan que ha de ser professional, independent i
que té competències reguladores i sancionadores.
Cal aplicar el règim d’incompatibilitats i de dedicació que
dissipi tota sospita d’interessos aliens
a les obligacions del Consell, tal com recomana l’informe fet pel Consell de Treball
econòmic i Social de Catalunya ( CTESC) sobre l’avantprojecte de llei presentat
pel govern.
Els nomenaments de membres del CAC s’han d’aprovar al
Parlament amb majoria de dos terços, i la dedicació dels membres del Consell no
ha de quedar a l’arbitri del President del Consell del CAC, (tampoc en el cas
del Consell de la CCMA ),fomentant funcionaments presidencialistes.
La presa de decisions importants sobre pressupostos,
concessió de llicències i altres competències s’han de prendre en el sí del
Consell amb majories de dos terços.
Pel que fa a tot el que està regulat en la Llei de
Comunicació audiovisual sobre concessió
i renovació de llicències cal afegir, a més de les mesures de vigilància i
obligacions ja previstes, (quotes de producció pròpia, hores d’emissió en
català, etc. ), la fixació de clàusules socials per tal que les empreses que
exploten concessions de mitjans, assumeixin condicions laborals dignes per a
les seves plantilles i subscriguin i es comprometin amb el Codi Deontològic
periodístic.
Un dels aspectes de la Llei de comunicació audiovisual que
ens preocupa és la modificació prevista en l’avantprojecte presentat pel govern
pel que fa a la producció de sindicada. Potser sí que es tracta d’una fórmula
de producció indispensable pel món de la televisió i ràdio locals si no cau en
l’uniformisme. Ara bé, s’ha d’assegurar que els treballadors, que són els que
fan la producció, tinguin unes condicions laborals i professionals dignes.
Patrimoni públic
audiovisual
I per acabar, recordar un tema de gran importància i que no
està recollit en les lleis esmentades. El Patrimoni audiovisual públic que s’ha
de preservar i protegir. Malauradament, la crisi de l’RTVV va posar de manifest
el risc de perdre l’arxiu audiovisual de les corporacions públiques en una situació de crisi econòmica
o de privatització de patrimoni públic.